Tuesday, July 16, 2013

5 Perkara Penting Dalam Rekabentuk Laman Web

Apabila seseorang melawat ke laman web anda, untuk mendapat perhatian tambahan supaya kesan optimum dapat diberikan. Lima perkara penting berikut harus diambil perhatian.

1) Jangan menggunakan laman percikan (Splash).

Laman Splash adalah halaman pertama yang anda lihat apabila berkunjung ke sesuatu laman web. Biasanya mempunyai imej yang sangat cantik dengan kata-kata seperti "dialu-alukan" atau "klik di sini" dan sebagainya. Jangan biarkan pengunjung anda mempunyai sebab untuk klik pada butang "back"! beri nilai tambah pada laman web anda tanpa ada halaman Splash.

2) Jangan menggunakan iklan (banner) yang berlebihan.

Kebiasannya pengunjung mempunyai minda untuk mengabaikan iklan, Kerana mereka mencari informasi yang berharga. Iklan yang berbentuk banner yang banyak hanya menyebabkan mereka berasa semak dan berserabut. Sediakan kandungan yang lebih berguna, berinformasi dan mempunyai "link affiliate" yang berkaitan kepada kandungan anda. Biarkan pengunjung anda merasakan bahawa mereka perlu serta ingin membeli.

3) Ada navigasi mudah dan jelas

Anda perlu menyediakan menu navigasi yang mudah dan sangat mudah supaya senang untuk menggunakannya. Menjauhkan diri dari menu Flash rumit  atau menu yang mempunyai banyak dropdown list. Jika pengunjung anda tidak tahu bagaimana untuk mengemudi, mereka akan meninggalkan laman web anda.

4) Mempunyai satu petunjuk yang jelas di mana pengunjung anda.

Apabila pelawat amat asyik melayari laman web anda, pastikan mereka tahu dimana mereka berada ketika itu. Dengan cara itu, mereka akan dapat untuk melayari maklumat dengan mudah tanpa perlu meninggalkan web anda. Jangan mengelirukan pelawat anda kerana kekeliruan bermaksud "meninggalkan kapal"!

5) Elakkan daripada menggunakan audio di laman anda

Audio yang banyak dalam web anda hanya mengganggu kosentrasi pengunjung untuk mendapatkan maklumat. Ingat, setiap kunjungan ke web anda akan bertukar pendapatan kepada anda sekiranya anda dapat memberi nilai tambah kepada pengunjung anda...
comments

No comments:

Post a Comment