Monday, March 18, 2013

7 Cara Untuk Menarik Wang - part 1

Saya nak kongsikan hasil pembacaan saya dari buku tulisan Dr Joe Vitale:

Tujuh Langkah Untuk Menarik Wang

1. Mengubah cara anda berfikir
Kita kena ubah cara pemikiran kita tentang. Rata-rata kita berpendapat wang adalha punca kepada segala kejahatan yang berlaku diatas mukabumi ini. Dengan pemikiran tersebut wang agak sukar untuk mendekati kita. Wang adalah sejenis tenaga yang perlu kita dekati.

Berfikiran positif tentang wang seperti, jika kita mempunyai banyak wang kita boleh membayar zakat, menderma dan menolong orang-orang yang sedang mengalami kesempitan hidup disebabkan oleh kekurangan wang.

Kita harus mempunyai fikiran seperti peniaga, pedagang dan orang kaya yang lan sebelum kita boleh capai sesuatu impian.



2. Memberi Tanpa Mengharap Balasan.

Anda perlu mempunyai perasaan memberi/menderma tanpa mengharapkan sesuatu balasan. Bila kita menolong dan sebagainya janganlah kita mengharap akan mendapat sesuatu balasan (The Power of Giving). Pemberian yang paling tinggi adalah memberi sepenuh jiwa raga kita kepada yang MAHA pencipta Allah swt tanpa kita mengharapkan akan mendapat sesuatu. Percayalah lagi banyak kita memberi lagi banyak yang akan kita dapat

Kita pernah mendengar yang Rasullullah pernah bersabda yang tidak akan papa kedana orang yang memberi sedekah. Jadi banyakkanlah sedekah. Pemberian ini ada banyak cara, contoh kita memberi wang, mengajar ilmu, memberi makan dan banyak cara lagi untuk memberi.

Sebab itulah kita tengok orang yang kaya-raya, mereka sentiasa bersedekah dan ingatkah kita satu cerita dahulu di Cheras, saya lupa akan tarikhnnya, ada seorang lelaki berbangsa cina telah menabur wang di jalan raya hingga menyebabkan lalulintas sesak teruk. Bila ditanya kenapa beliau berbuat demikian, beliau menjawab yang beliau akan mendapat lagi banyak wang selepas itu...



3. Berbelanja untuk keinginan
Berbelanjalah mengikut apa yang ada kehendaki. Jangan ditahan-tahan kemahuan atau dengan perkataan lain jangan kedekut untuk berbelanja kelak wang juga tidak ingin mendekati anda.

sekira anda mempunyai perkara yang ada ingin beli senaraikan ia. kemuadian pilih dari senarai anda item yang mampu anda beli tanpa perlu membuat pinjaman atau mengunakan kad kredit. teruskan membeli dan anda akan dapati yang wang anda akan datang kembali kepada anda. pernahkan anda bercakap dengan rakan, "pelik betul, aku belanja ke tak belanja ke wang tetap mengalir keluar".

Kita sendiri pernah alami yang wang kita tetap mengalir keluar walapun kita berbelanja membeli barangan yang kita hendaki ataupun tidak. Jadi berbelanjalah jika anda mampu untuk kebahagian anda.

4. Minta Pertolongan
Setiasa minta pertolongan apabila diperlukan. Pertolongan ada banyak perkara seperti meminta pertolongan sesorang mengajar kita tetang sesuatu. Kita biasa mendengar orang tua-tua berkata "Malu bertanya sesat jalan".

Setiasalah minta pertolongan agar minda kita sentiasa memperolehi ilmu yang baru dan minda kita bole menjadi magnet kepada wang.

Minta pertolongan yang paling tinggi adalah memohon pertolongan daripada ALLAH swt. sentiasa berdoa kepada ALLAH, mohon kepada ALLAh nescaya kita akan menjadi magnet kepada wang

............bersambung...........
comments

No comments:

Post a Comment