Thursday, March 14, 2013

TEKNOLOGI SIAPAKAH YANG PALING HEBAT?

Kita selalu berbangga dengan teknologi tertentu yang kita kata hebat. Kebiasaanya, untuk mengangkat sesuatu yang berat kita akan menggunakan kren. Kren yang besar yang pernah tahu iailah Gantry Crane 2.0 yang senang-senang boleh mengangkat beban seberat 20 Tan Metric.

Terletak di Ulsan

Pernahkah kita dengar tentang kisah Nabi Sulaiman a.s?
Nabi Sulaiman a.s telah bertanya kepada pasukan jin, siapakah diantara mereka yang sanggup mendatangkan takhta kerajaan Ratu Balqis sebelum sempat baginda berdiri dari tempat duduk baginda. Maka meyahutlah Ifrit (satu bangsa jin yang paling cerdik), "Tuanku, hamba sanggup membawa takhta itu dari istana Ratu Balqis sebelum paduka baginda sempat berdiri dari tempat duduk paduka. Aku adalah pesuruhmu yang kuat dan dapat dipercayai."

Bagi menyambut kedatangan Ratu Balqis, Nabi Sulaiman a.s memerintahkan rakyat untuk mengubahsuai bentuk dan warna takhta Ratu yang berada di depannya. Sejurus Ratu Balqis dan pengiring-pengiringnya sampai, bertanyalah Nabi Sulaiman a.s seraya menunjuk kearah takhtnya:

"Serupa inikah takhtamu wahai Balqis?" . Ratu Balqis menjawab, "seakan ini takhtaku sendiri." sambil bertanya-tanya dalam hatinya, bagaimana mungkin takhtanya ada di sini. padahal dia betul-betul yakin yang itu adalah takhta (singgahsana) ketika dia bertolak keluar dari Saba'.

Dalam keadaan fikiran kacau bilau dan dalam kehairanan sambil berjalan Ratu Balqis telah menyingkap pakaiannya ke atas beti kerana menyangka lantai yang dipijaknya adalah air, padahal lantai dan dinding istana diperbuat dari kaca putih.

Melihat keadan itu Nabi Sulaiman a.s berkata, " Engkau tidak usah menyingkap pakaianmu. Engkau tidak berada di atas kolam air. Apa yang kau lihat adalah kaca-kaca putih yang menjadi lantai dan dinding ruangan ini." mengikut pendapat ahli tafsir dan ahli sejarah nabi-nabi, Nabi Sulaiman a.s berkahwin dengan Ratu Balqis dan lahirlah seorang putera.

Jadi sebenarnya....Teknologi siapakah yang paling hebat? sekadar renungan dan ingatlah ilmu kita sangatlah sedikit berbanding dengan ilmu ALLAH jadi janganlah kita nak menyombong diri...Wassaalamu'alaikum.

comments

No comments:

Post a Comment